O-ringi – jedna z najczęściej stosowanych uszczelek w maszynach budowlanych
O-ringi to jedne z najczęściej stosowanych uszczelnień w maszynach budowlanych. Znajdują się w układach hydraulicznych oraz innych rodzajach pomp, węży, zaworów i złączek. O-ringi mogą być wykonane z różnych materiałów, takich jak guma, nitryl czy uretan.
Budowa o-ringów
O-ringi składają się z okrągłego przekroju poprzecznego o średnicy zewnętrznej, która jest nieco większa od wewnętrznej średnicy jego obudowy. Uszczelnienie powstaje poprzez zastosowanie ciśnienia w celu ściśnięcia cieczy pomiędzy obiema średnicami wewnętrzną i zewnętrzną. Gdy ciśnienie jest zwolniony, ciecz rozszerza się z powrotem do swojego zrelaksowanego stanu, tworząc spójne uszczelnienie, które powstrzymuje płyny od wycieku.
Zastosowanie o-ringów
O-ringi to jedne z najczęściej stosowanych uszczelnień w maszynach i urządzeniach budowlanych. Są one zazwyczaj wykonane z gumy lub EPDM i są dostępne we wszystkich rozmiarach i kształtach.
O-ringi mogą być używane w wielu różnych zastosowaniach, ale najczęściej są używane jako uszczelnienie na przewodach hydraulicznych, przewodach paliwowych, przewodach sprężarek powietrza, miskach olejowych i silnikach.
O-ringi występują w różnych specyfikacjach, w zależności od materiału, z którego są wykonane i jak duże ciśnienie mogą wytrzymać. Występują również w różnych szerokościach i długościach, więc możesz wybrać taki, który idealnie pasuje do Twoich potrzeb.

Jak zidentyfikować zużycie o-ringów?
Zużycie o-ringów można zidentyfikować za pomocą kilku różnych metod: zmiany koloru, zmiany tekstury i zmiany kształtu. Zmiana koloru jest najłatwiejszym sposobem wykrycia zużycia o-ringu, ponieważ z czasem i użytkowaniem stanie się on bardziej blady. Zmiana tekstury ma miejsce, gdy na powierzchni o-ringu występuje zużycie rowków spowodowane tarciem w czasie, gdy przechodzi on przez inną część mechanizmu maszyny; powoduje to, że ślady rowków są widoczne tylko wzrokowo, bez konieczności stosowania narzędzi powiększających. Zmiana kształtu ma miejsce, gdy o-ring zaczyna się wybrzuszać na zewnątrz z powodu zbyt dużego rozciągnięcia; może to wskazywać na potencjalny wyciek i powinien być ściśle monitorowany. Należy pamiętać, że nie każdy o-ring będzie wykazywał oznaki zużycia, dlatego ważne jest, aby regularnie monitorować wszystkie z nich.